Μακεδονικός Ἀγώνας



Ὁ Μακεδονικός Ἀγώνας εἶναι μία ἀπό τίς πιό συγκλονιστικές καί λίαν ἐνδιαφέρουσες περιόδους τῆς νεώτερης ἑλληνικῆς ἱστορίας.
Ταυτίζεται στή συλλογική μνήμη περισσότερο μέ τίς συγκρούσεις στά ὀρεινά της Δυτικῆς Μακεδονίας καί ὑπάρχουν πολλοί λόγοι γι’ αὐτό. Ἡ περιοχή αὐτή συνόρευε μέ τό ἑλληνικό κράτος καί ἔτσι ἦταν πιό εὔκολα προσβάσιμη γιά τά ἑλληνικά σώματα. Ἦταν, ἐπίσης, ὁ τόπος καταγωγῆς πολλῶν ἐποχιακῶν καί μονίμων μεταναστῶν, πού μετά ἀπό ἀρκετά χρόνια εἴτε στή Βουλγαρία, εἴτε στήν Κωνσταντινούπολη, ἤθελαν νά ἐπηρεάσουν τίς πολιτικές και ἰδεολογικές ἐξελίξεις στίς ἰδιαίτερες πατρίδες τους. Ἦταν, τέλος, τόπος ὀρεινός μέ παράδοση στή ληστεία καί τόν ἁρματολισμό καί ὁ πλέον κατάλληλος γιά ἄτακτη κι ἀνορθόδοξη ἔνοπλη δράση.
Ὁ Μητροπολίτης Καστοριᾶς Γερμανός Καραβαγγέλης (1900-1907) ἦταν ἀναμφίβολα ὄχι μόνον ἡ ψυχή ἀλλά καί ὁ βασικός συντονιστής τοῦ Ἀγώνα τήν περιοχή, εἰδικά πρίν ἀπό τό 1904. Κατάφερε μέ ἀρκετή διπλωματία καί περισσή παλικαριά νά συγκροτήσει τοπικές πολιτοφυλακές ἀπό ἀποφασισμένους Μακεδόνες καί ν’ ἀναπτερώσει τό φρόνημα τῶν καταπτοημένων ὀπαδῶν τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου.
Δυσκολεύεται κάποιος νά ξεχωρίσει, σέ μιά περιοχή πού ἔγιναν πολλές καί φονικές μάχες μέ Τούρκους καί Βουλγάρους καί ἐπιδρομές σέ χωριά, ποιοί ἦταν οἱ κύριοι πρωταγωνιστές. Ὀργανωτές σάν τόν Γ. Τσόντο καί τόν Π. Μελᾶ, κρητικά παλικάρια σάν τόν Γ. Καραβίτη, καί Π. Γύπαρη ἤ ντόπιοι καπεταναῖοι σάν τόν Σίμο Ἀρμενσκιώτη καί τόν Βαγγέλη Στρεμπενιώτη. Ἀλλά καί τά χωριά πού ἔζησαν τόν Ἀγώνα, ὅπως Γέρμας, Λέχοβο, Ἀνταρτικό, Νυμφαῖο, Πισοδέρι κ.ἄ., καί φυσικά οἱ κάτοικοί τους, πού ἐξασφάλισαν κρησφύγετα, ἐφόδια, νοσηλεία, πληροφορίες, μεταφορικά μέσα κι ὁδηγούς, μιά καί χωρίς αὐτούς τά σώματα εἶχαν ἐλάχιστες πιθανότητες ἐπιβίωσης.
Τό ἑλληνικό κράτος προσέφερε ὅ,τι μποροῦσε στόν Ἀγώνα· ἔμψυχο καί μή ὑλικό καί τίς δαπάνες τοῦ ἐκπαιδευτικοῦ μηχανισμοῦ στή Μακεδονία. Ἐκτός ἀπό τήν οἰκονομική καί λογιστική ὑποστήριξη σημαντικότερο ἴσως ρόλο ἔπαιξαν οἱ Ἕλληνες διπλωμάτες πού ἔδρευαν στίς Σέρρες, τήν Καβάλα, τό Μοναστήρι καί τή Θεσσαλονίκη.
Τό Οἰκουμενικό Πατριαρχεῖο, ἀπό τή μεριά του, τοποθέτησε στή Μακεδονία κληρικούς μέ ἀκλόνητη καί χαλύβδινη ψυχή, οἱ ὁποιοῖ συνεργαζόμενοι μέ τούς προϋπηρετήσαντες καί ἐργαζόμενους σέ ὅμορες Μητροπόλεις ἔφεραν τόν «σταυρό τοῦ μαρτυρίου» καί μετέβαλαν τήν Ἐκκλησία σέ γίγαντα χριστιανικοῦ καί ἐθνικοῦ καθήκοντος. Γνωστότεροι ἀπ’ αὐτούς εἶναι οἱ Μητροπολίτες: Καστοριᾶς Γερμανός Καραβαγγέλης, Μοναστηρίου Ἰωακείμ Φορόπουλος, Δράμας Χρυσόστομος Καλαφάτης, ἀλλά κι ἐκεῖνοι πού θυσιάστηκαν γιά τόν Ἀγώνα, ὅπως οἱ ἐθνομάρτυρες Αἰμιλιανός Λαζαρίδης καί οἱ Μητροπολίτες: Κυδωνιῶν Γρηγόριος, Κρουσόβου Ἀμβρόσιος, Κορυτσᾶς Φώτιος.
Δέν πρέπει νά ξεχνᾶμε, ἄλλωστε, ὅτι ὁ κλῆρος, κατώτερος κι ἀνώτερος, ἦταν ὁ πρῶτος, ὁ εὐκολότερος καί πιό σημβολικός στόχος τοῦ βουλγαρικοῦ κομιτάτου καί τῶν τούρκων. Ἡ Ἐκκλησία καθαγίασε τόν ἱερό αὐτό ἀγώνα μέ τό αἷμα πολλῶν Ἐπισκόπων, ἱερέων καί μοναχῶν.
Ὅσο ἀναφορᾶ τήν προσφορά τῆς Μητροπόλεως Σερβίων καί Κοζάνης ἀναφέρουμε τούς Μητροπολίτες Εὐγένιος (1849-1882), ὁ ὁποῖος περιόδευσε καί σκόπευε νά εὐλογήσει τήν ἐπανάσταση 300 ἀνδρῶν, καί τόν Κωνστάντιο Ματουλόπουλο (1868-1910), ὁ ὁποῖος, προετοιμάζοντας τό ποίμνιο γιά τόν Ἀγώνα, δίδασκε στήν βλαχόφωνη Κλεισούρα καί φρόντιζε, ὡς Συνοδικός στήν Κωνσταντινούπολη, γιά τήν ἀναχαίτιση τῆς ρουμανικῆς προπαγάνδας στήν Δυτική Μακεδονία καί κάθε ἄλλης ἐπιβουλῆς.
Συγκινητική καί ἡρωϊκή συνάμα ἦταν ἡ προσφορά καί ἡ θυσία τῶν Κρητῶν στό Μακεδονικό Ἀγώνα, οἱ ὁποῖοι ἀποτέλεσαν μία ἀπό τίς σημαντικότερες δεξαμενές πολεμιστῶν.
Ἄξιοι ἀναφορᾶς εἶναι καί οἱ σλαβόφωνοι κάτοικοι τῆς Μακεδονίας, οἱ Γκραικομάνοι, πού ἄν καί μιλούσαν βουλγαρικά, ἦταν Ἕλληνες καί τό ἀπέδειξαν μέ τήν θυσία τους στόν Ἀγώνα. Ὁ θρύλος τοῦ καπετάνιου Χρ. Κώττα, τοῦ ἄρχοντα τῶν Κορεστίων, εἶναι χαρακτηριστικός.
Ἡ μορφή ὅμως πού χαρακτηρίζει τό Μακεδονικό Ἀγώνα εἶναι ἀναμφίβολα ὁ Παῦλος Μελᾶς. Μέ τήν θυσία του κατάφερε νά κάνει τήν ὑπόθεση τῆς Μακεδονίας ὑπόθεση κάθε Ἕλληνα.
Τό περιβάλλον τῆς οἰκογένειας Δραγούμη, ὅπου ἀνῆκε ὡς γαμπρός, συνέτεινε ὥστε ὁ νεαρός ἀξιωματικός τοῦ ἑλληνικοῦ στρατοῦ νά στραφεῖ πρός τή Μακεδονία. Ὡς πραγματικός ἀπόστολος ὁ Π. Μελᾶς, μέ καλοσύνη, πατριωτισμό, εὐγλωττία, ἐντυπωσιακό παρουσιαστικό, καταδεκτικός καί τρυφερός μέ τά παιδιά, κέρδισε τίς ἐντυπώσεις. Οἱ Μακεδόνες τόν λάτρεψαν καί οἱ ὑπόλοιποι Ἕλληνες τόν θαύμασαν.
Ὁ θάνατός του στίς 13 Ὀκτωβρίου 1904, στήν Στάτιτσα Καστοριᾶς (τό σημερινό Μελᾶ, πρός τιμήν του), ἀλλά καί ἡ περιπέτεια τῆς σοροῦ του συγκλόνισαν τό πανελλήνιο. Ἡ θυσία του ἀπέδωσε περισσότερους καρπούς ἀπ’ ὅσους εἶχε φανταστεῖ ὁ ἴδιος καί ἡ μνήμη του ἐπέζησε ἔκτοτε ἀλώβητη ὡς ἐθνομάρτυρα.
Ὁ Μακεδονικός Ἀγώνας ἔθεσε τή μαγιά καί ἀκολούθησαν οἱ λαμπροφόροι ἀγῶνες τοῦ 1912-13 μέ τούς ὁποίους ἀπελευθερώθηκε ἡ Μακεδονία.
Θά μποροῦσε νά χωριστεῖ σέ δύο περιόδους ὁ Μακεδονικός Ἀγώνας: α) τόν ἔνοπλο Ἀγώνα (1904-1908), πού ἔληξε μέ τό Τουρκικό Σύνταγμα «Χουριέτ» τόν Ἰούλιο 1908 καί β) τόν Ἀγώνα πού ἄρχισε στά μέσα του 1800 καί συνεχίζεται μέ ἄλλη μορφή, σκοπό καί μέσα. Τό γειτονικό κράτος τῶν Σκοπίων διεκδικεῖ τήν ὀνομασία Μακεδονία καί νέο ἔθνος, τό Μακεδονικό.
Στίς ἔναντι τοῦ ἔθνους ἐπιβουλές ἀντιστέκεται, αὐτή τή φορά, ὁ ἑλληνισμός ἁπανταχοῦ τῆς γῆς.

Ἀπό τό ἡμερολόγιο τῆς ἱερᾶς Μητροπόλεως Σερβίων καί Κοζάνης 2004.

Ξεχωριστὴ Ἑλληνικὴ Γλώσσα!


Στὸ ἀμφιθέατρο ἑνὸς ἀμερικανικοῦ πανεπιστημίου, κάνει διάλεξη ἕνας φιλόλογος σὲ ἀκροατήριο φοιτητῶν, καὶ μεταξὺ ἄλλων λέει τὰ ἑξῆς:
- Σὲ πολλὲς γλῶσσες, δύο ἀρνήσεις μᾶς κάνουν μία κατάφαση. Σὲ ἄλλες γλῶσσες, δύο ἀρνήσεις δίνουν ἄρνηση. Δὲν ὑπάρχει ὅμως σὲ καμιά, μὰ καμιὰ γλώσσα, ἡ περίπτωση ποὺ δύο καταφάσεις νὰ δίνουν ἄρνηση.
Ὁπότε ἀκούγεται ἀπὸ τὸ ἀκροατήριο ἡ φωνὴ τοῦ Ἕλληνα φοιτητῆ:
- Ναί, καλά!

Πώς είναι να πετάς πάνω από τον πλανήτη Γη;

«ὡς ἐμεγαλύνθη τὰ ἔργα σου, Κύριε· πάντα ἐν σοφίᾳ ἐποίησας, ἐπληρώθη ἡ γῆ τῆς κτίσεώς σου»
(Ψαλμός ργ΄ 24)


Μακάριος είναι ο άνθρωπος που μέσα στη δημιουργία μπορεί και αναγνωρίζει την αγάπη και τη σοφή πρόνοια του Θεού, που σαν στοργικός Πατέρας φροντίζει για τα παιδιά Του. Ο Θεός μέσα στη μακροθυμία Του προσπαθεί και μέσα από την επιστήμη να φωτίσει τον άνθρωπο και να αφυπνίσει κάθε ειλικρινή διάνοια, ώστε να αρχίσει να ψάχνει για το Θεό, να τον επικαλεσθεί και τελικά να γνωρίσει την αγάπη Του που την έδειξε τέλεια επάνω στο σταυρό του Γολγοθά, δίνοντας τον Υιό Του το Μονογενή ιλασμό για τις αμαρτίες όλου του κόσμου. 
Η καρδιά του ανθρώπου γεμίζει θαυμασμό και δέος όταν συνειδητοποιήσει ότι δεν είμαστε ένα τυχαίο γεγονός στο σύμπαν αλλά το αντικείμενο της αγάπης του Θεού.

Πηγή: Χριστιανισμός και Επιστήμη


Ὁ δρόμος τῆς εὐτυχίας



Τοῦ Φώτη Κόντογλου


Ὁ ἄνθρωπος εἶναι σὲ ὅλα ἀχόρταγος. Θέλει νὰ ἀπολαύσει πολλά, χωρὶς νὰ μπορεῖ νὰ τὰ προφτάσει ὅλα. Καὶ γι᾿ αὐτὸ βασανίζεται. Ὅποιος ὅμως, φτάσει σὲ μία κατάσταση, ποὺ νὰ εὐχαριστιέται μὲ τὰ λίγα, καὶ νὰ μὴ θέλει πολλὰ ἔστω καὶ κι ἂν μπορεῖ νὰ τὰ ἀποκτήσει, ἐκεῖνος λοιπὸν εἶναι εὐτυχισμένος. Οἱ ἄνθρωποι δὲν βρίσκουν πουθενὰ εὐτυχία, γιατὶ ἐπιχειροῦν νὰ ζήσουν χωρὶς τὸν ἑαυτό τους. Ἀλλὰ ὅποιος χάσει τὸν ἑαυτό του, ἔχει χάσει τὴν εὐτυχία. Εὐτυχία δὲν εἶναι τὸ ζάλισμα, ποὺ δίνουν οἱ πολυμέριμνες ἡδονὲς καὶ ἀπολαύσεις, ἀλλὰ ἡ εἰρήνη τῆς ψυχῆς καὶ ἡ σιωπηλὴ ἀγαλλίαση τῆς καρδιᾶς. Γι᾿ αὐτὸ εἶπε ὁ Χριστός: «Οὐκ ἔρχεται ἡ βασιλεία τοῦ Θεοῦ μετὰ παρατηρήσεως: οὐδὲ ἐροῦσιν, ἰδοὺ ὧδε, ἢ ἰδοὺ ἐκεῖ. Ἰδοὺ γὰρ ἡ βασιλεία τοῦ Θεοῦ ἐντὸς ἡμῶν ἐστι».

Ξέρω καλά, τί εἶναι ἡ ζωὴ ποὺ ζοῦνε οἱ λεγόμενοι κοσμικοὶ ἄνθρωποι. Οἱ ἄνθρωποι, δηλαδή, ποὺ διασκεδάζουνε, ποὺ ταξιδεύουνε, ποὺ ξεγελιοῦνται μὲ λογῆς-λογῆς θεάματα, μὲ ἀσημαντολογίες, μὲ σκάνδαλα, μὲ τὶς διάφορες ματαιότητες. Ὅλα αὐτά, ἀπὸ μακριὰ φαντάζουνε γιὰ κάποιο πρᾶγμα σπουδαῖο καὶ ζηλευτό! Ἀπὸ κοντά, ὅμως, ἀπορεῖς γιὰ τὴν φτώχεια ποὺ ἔχουνε, καὶ τὸ πόσο κούφιοι εἶναι οἱ ἄνθρωποι ποὺ ξεγελιοῦνται μὲ αὐτὰ τὰ γιατροσόφια τῆς εὐτυχίας. Βλέπεις δυστυχισμένους ἀνθρώπους, ποὺ κάνουνε τὸν εὐτυχισμένο! Κατάδικους, ποὺ κάνουνε τὸν ἐλεύθερο! Ἄδειοι ἀπὸ κάθε οὐσία! Τρισδυστυχισμένοι! Πεθαμένη ἡ ψυχή τους! Καὶ γι᾿ αὐτὸ ἀνύπαρκτη καὶ ἡ «εὐτυχία» τους! Τελείως ἀποξενωμένοι ἀπὸ τὴν Βασιλεία τοῦ Θεοῦ!


Ἀλλὰ πῶς νὰ γίνει ψωμί, σὰν δὲν ὑπάρχει προζύμι; Καὶ πῶς νὰ μὴν εἶναι ὅλα ἄνοστα, ἀφοῦ δὲν ὑπάρχει ἁλάτι;


Μὴ φοβᾶσαι, ἀδελφέ μου, νὰ μείνεις μοναχὸς μὲ τὸν ἑαυτό σου! Μὴ καταγίνεσαι ὁλοένα μὲ χίλια πράγματα, γιὰ νὰ τὸν ξεχάσεις! Γιατὶ ὅποιος ἔχασε τὸν ἑαυτό του, κάθεται μὲ ἴσκιους καὶ μὲ φαντάσματα μέσα στὴν ἔρημό του θανάτου. Ἀγάπησε τὸν Χριστὸ καὶ τὸ Εὐαγγέλιο, περισσότερο ἀπὸ τὶς πεθαμένες σοφίες τῶν ἀνθρώπων. Περισσότερο ἀπὸ κάθε τιμὴ καὶ δόξα ἐτούτου τοῦ κόσμου. Καὶ μοναχὰ τότε, θὰ χαίρεσαι σὲ κάθε ὥρα τῆς ζωῆς σου. Κανένας δρόμος δὲν βγάζει στὴν εἰρήνη τῆς καρδιᾶς, παρὰ μόνο ὁ Χριστός, ποὺ σὲ καλεῖ πονετικὰ καὶ ποὺ σοῦ λέγει: «Ἐγὼ εἰμὶ ἡ ὁδός».
Ἀπὸ τὴν Συλλογή: Μυστικὰ ἄνθη

Η ΠΑΤΡΙΔΑ ΜΟΥ



Ξένε, τί νά σοῦ πῶ γιά τήν Πατρίδα μου!
Σέ κάθε της γωνιά, ὅπου κι ἄν τρέξης,
θἄβρης χιλιάδες θάματα. Καί μάθε το:
Δέν θἄφταναν ἑκατομμύρια λέξεις:

Γιά νά μπορέσω τόσες χάρες κι ὀμορφιές
νά κάτσω νά τίς ἀντιστορήσω!...
Τά δάση, τίς πλαγιές, τά κλεισορρέματα
μέ λόγια δέν μπορῶ νά ζωγραφίσω.

Τί νά σοῦ πῶ γιά τό δικό μας οὐρανό!
Ὅσες κι ἄν γύρισες ἐσύ πατρίδες,
τέτοιο γαλάζιο χρῶμα, τέτοιο χρυσοφῶς
ἔ! δίχως ἄλλο, πουθενά δέν εἶδες!

Ἀμέ γιά τά ποτάμια, γιά τή θάλασσα,
πού τήν Πατρίδα μου περικυκλώνει,
γιά τά νησάκια τά μαργαριτάρια της,
γιά τά βουνά της τά γεμάτα χιόνι!

Τί νά σοῦ πῶ γιά τίς πηγές πού τραγουδᾶν
τ’ ὁλόδροσό τους, ξένε μου, τραγούδι!
Ἄχ, στήν Πατρίδα μου, στόν κάμπο στά βουνά,
σέ κάθε σπιθαμή κι ἕνα λουλούδι!

Σέ κάθε σπιθαμή θέ νἄβρης, ξένε μου, 
ἄν σκύψης ὡς τῆς γῆς, καί μιά σταγόνα
αἷμα! Ποτάμι χύθηκε ἀπ’ τίς φλέβες μας 
σέ κάθε τῆς Πατρίδας μας ἀγώνα!

Θά δῆς ἀκόμα, μές σέ καθεμιά καρδιά,
–κι ἄς εἶσαι ἕνας περαστικός διαβάτης–
τή φλόγα πού δέ σβήστηκε ποτέ-ποτέ,
καί Πίστη τοῦ Χριστοῦ εἶναι τ’ ὄνομά της.

Λοιπόν, τί νά σοῦ πῶ γιά τήν Πατρίδα μου!
Ἑκατομμύρια λέξεις στήν ἀράδα
δέν θἄφθαναν νά δώσω τήν εἰκόνα της...
Κι’ ὅμως φτάνει μιά λέξη μόνο: Ἑλλάδα!

                                                              Ἰωάννου Κυπριανοῦ


«Ἄφετε τά παιδία…»



«Ἄφετε τά παιδία…». Παράκλησις καί ἐπιταγή τοῦ Κυρίου μας Ἰησοῦ Χριστοῦ στούς γονεῖς. Ἀφῆστε τα νά ’ρθοῦν κοντά μου. Μήν βάζετε ἐμπόδιο τό χῶμα ἀνάμεσά μας. Κοντά μου θά βροῦν τόν ἀληθινό πλοῦτο. 

Ἀφῆστε τα, μήν βάζετε ἐμπόδιο τήν μόρφωσι στό χτίσιμο τοῦ χαρακτῆρος τους. Κοντά μου θά βροῦν τήν ἀληθινή σοφία. Μήν βάζετε ἀνάμεσά μας τά ἀγαθά τῆς πεπερασμένης γῆς. Κοντά μου θά βροῦν τήν ἀπεραντοσύνη τοῦ οὐρανοῦ.

Ἀφῆστε νά κολυμπήσουν μέσα στό θεῖο θέλημα, γιά νά βροῦν στόχους, νά βροῦν νόημα, νά νοιώσουν πώς ἀξίζει νά ζοῦν. Θά τούς πλαταίνω τήν καρδιά, νά ξεφύγουν ἀπό τόν ἀσφυκτικό κλοιό τοῦ «ἐγώ», γιά νά γίνουν φωτάκια μικρά, πού θά διαλύουν μέ τήν ἀγάπη τους τά σκοτάδια τοῦ ἀτομισμοῦ. Θά τούς ἀνοίξω τίς σφιγμένες γροθιές, γιά νά ἁπλώνουν τά χέρια τους σέ προσφορά καί δημιουργία.

Ἀφῆστε τά παιδιά νά ’ρθοῦν κοντά μου, «ἵνα ζωήν ἔχωσι καί περισσόν ἔχωσιν». Ἐπειδή μακριά ἀπό ἐμένα καραδοκεῖ ὁ θάνατος. Κοντά μου θά μάθουν νά σέβωνται, νά εὐγνωμονοῦν, νά συγχω­ροῦν, νά ἐργάζωνται. Κοντά μου θά βροῦν λιμάνι, θἄχουν ἀντοχές, θἄ­χουν ἀποκούμ­πι, θἄχουν δυνάμεις. Δέν θά πνιγοῦν στίς τρικυμίες, δέν θά παρασυρθοῦν στίς καταιγίδες. Θἄχουν ἀντιστάσεις, θἄ­χουν χαρές.

Ἀπό τό βιβλίο «Τί εἶναι τό παιδί; Μιά ζωγραφιά τοῦ Παραδείσου!», τοῦ Ἀρχιμ. Θεοφίλου Ζησοπούλου.

Στό σκοτάδι τῆς γῆς




Στό σκοτάδι τῆς γῆς, καί τῆς ἄδειας ζωῆς
γέμισε τήν καρδιά μου μ’ ἐλπίδα.
Κάποια μέρα στό δρόμο γιά τούς Ἐμμαούς,
πῶς γαλήνεψες τήν καταιγίδα!

Ποιός εἶσαι ἐσύ πού ὅλος φῶς
ἦρθες νά γίνεις οὐρανός
καί νά γλυκάνεις τήν κατάπικρη ψυχή μας;
Στῆς μοναξιᾶς τόν πυρετό
νά γίνεις χάδι στοργικό
πού δρόσισε αὐτήν τήν παγωμένη γῆ μας.

Ποιός εἶσαι ἐσύ πού ὅλος φῶς
ἦρθες νά γίνεις οὐρανός
καί νά γλυκάνεις τή κατάπικρη ψυχή μας;
Ὁ λόγος Σου θεία πνοή,
ἥλιος ἡ ἅγια Σου μορφή
πού μίλησε τόσο γιά τήν Ἀνάστασή μας.

Φίλε τῆς σιωπῆς, τῆς γλυκειᾶς προσμονῆς
τοῦτο τό δειλινό μήν μ’ ἀφήσεις.
Ἡ καρδιά μου φτωχή κι ἡ νυχτιά σκοτεινή
ἔλα μεῖνε ἐδῶ νά δειπνήσεις.

Ποιός εἶσαι ἐσύ...



Το ταξίδι της ζωής μας


Ένας άνθρωπος, 100.000 οδοντογλυφίδες, 35 χρόνια δημιούργιας: Ένα απίστευτο έργο τέχνης




Οι περισσότεροι από σας ίσως δεν είχατε γεννηθεί όταν ο καλλιτέχνης Scott Weaver ξεκίνησε να εργάζεται πάνω στην απίστευτα σύνθετη κινητική γλυπτική με οδοντογλυφίδες, ένα project που ξεκίνησε πριν από 35 χρόνια. Ο Weaver υπολογίζει ότι πέρασε πάνω από 3.000 ώρες στο έργο του χρησιμοποιώντας οδοντογλυφίδες που προέρχονται από όλο τον κόσμο και ακόμη και σήμερα εξακολουθεί να τροποποιεί και να επεκτείνει το αριστούργημα του.
'Έχω χρησιμοποιήσει διάφορες μάρκες οδοντογλυφίδας ανάλογα με το τι θέλω να κατασκευάσω. Έχω επίσης πολλούς φίλους και συγγενείς που συλλέγουν οδοντογλυφίδες στα ταξίδια τους για μένα. Για παράδειγμα, ορισμένα από τα δέντρα στο Golden Gate Park είναι φτιαγμένα από οδοντογλυφίδες από την Κένυα, το Μαρόκο, την Ισπανία, τη Δυτική Γερμανία και την Ιταλία. Η καρδιά μέσα στο Παλάτι των Καλών Τεχνών είναι φτιαγμένη από οδοντογλυφίδες που έριξαν οι προσκεκλημένοι στο γάμο μου », λέει ο καλλιτέχνης...

Το αριστούργημα του Scott Weaver, που χρησιμοποίησε για να το δημιουργήσει πάνω από 100.000 οδοντογλυφίδες κατά τη διάρκεια των 35 ετών, είναι μια απεικόνιση του Σαν Φρανσίσκο, με πολλαπλές λεπτομέριες που σας επιτρέπουν να κάνετε μία ολόκληρη περιοδεία σε διάφορα σημεία της πόλης.

Μιά Προσευχή



Κύριε, 
ἤρθαμε κι ἀπόψε. Νά, ἐδῶ εἴμαστε ὅλοι μαζί. Ἤρθαμε νά Σοῦ μιλήσουμε καί πάλι. Τί, ὅμως, νά Σοῦ ποῦμε; Τά μυστικά τῆς καρδιᾶς μας; Τίς ἀνησυχίες καί τά προβλήματά μας; Τίς δυσκολίες καί τίς πτώσεις μας; Τίς ἀταξίες καί τήν ἀνάρμοστη συμπεριφορά μας;
Μόνον Ἐσύ, Κύριε, μπορεῖς νά μᾶς νοιώσης, νά μᾶς βγάλης ἀπό τίς στενόχωρες καταστάσεις, νά ρίξης ἕνα βλέμμα στοργῆς στά πλάσματά Σου πού νοσταλγοῦν ἀληθινά τήν δική Σου ἀγάπη. Τολμᾶμε νά παρουσιασθοῦμε μπροστά Σου, νά Σοῦ ποῦμε τήν ἀνησυχία μας. 
Βασανίζεται ἡ καρδιά μας, Κύριε, ἀπό μιά σκληρή τυπικότητα. Ὁ κόπος μας καί ὁ ἱδρώτας, ἡ κάθε μας, μικρή ἤ μεγάλη, προσφορά, ὅλα πνίγονται μέσα σέ μιά τυπικότητα. Ὅλα, Κύριε, γίνονται ἀπό μιά συνήθεια. Ἡ προσευχή μας, ἡ μελέτη τῶν λόγων Σου, ἡ ἐργασία μας, ἡ συνομιλία μας γιά Σένα, ἡ ἱεραποστολή, τό κήρυγμα καί ἡ κατήχησις, ὅλα φορμαρισμένα σέ μιά τυπικότητα. 
Θέλουμε, Κύριε, νά σπάσουμε τά τοιχώματα αὐτῆς τῆς τυπικῆς θρησκευτικῆς ζωῆς. Νά νοιώσουμε ζωντανή τήν παρουσία Σου κοντά μας, νά θερμανθῆ ὁ θεῖος δεσμός μαζί Σου. Σεῖσε μέ τόν δικό Σου τρόπο τίς δικές μας καρδιές, νά Σέ νοιώσουν, νά Σέ αἰσθανθοῦν, νά Σέ ἀναγνωρίσουν, ἀληθινά νά Σέ ἀγαπήσουν. 
Γιατί ἀκόμη σ’ αὐτές τίς τυπικότητες; Γιατί ἀκόμη σ’ αὐτήν τήν Σαχάρα, σ’ αὐτήν τήν ξηρασία; Γιατί, Κύριε, μᾶς ἀρνήθηκες αὐτό πού μᾶς ὑποσχέθηκες; Μήπως δέν κάνουμε σωστά τήν προσφορά μας; Μήπως δέν Σοῦ παραδώσαμε ἀκόμη τίς καρδιές μας; Μήπως ἀκόμη δουλεύουμε στόν Φαραώ καί δέν τό ἐννοοῦμε; Μήπως, Κύριε, ὁ καθένας ἀπό μᾶς κυβερνᾶ τόν ἑαυτό του καί δέν Σοῦ ἐπιτρέπουμε ἀνάμειξι στά ἐσωτερικά μας;
Ὅ,τι κι’ ἄν εἶναι, Κύριε, παράβλεψέ το. Δέν εἶναι στίς προθέσεις μας. Ποθοῦμε νά Σοῦ ἀνήκουμε ὁλοκληρωτικά. Νά εἶσαι ὁ ἀπόλυτος μονάρχης τῆς καρδιᾶς μας. Θερμά Σέ παρακαλοῦμε, ὁδήγησέ μας σέ ἀναψυχή, σέ οὐσιαστική καί ζωντανή ἑνότητα.
Κύριε, ἄκουσε τήν προσευχή μας!· Εἶναι πόθος πολλῶν παιδιῶν Σου. Εἶναι γιά ὅλους μας αἴτημα καυτό. Θέλουμε, Κύριε, νά μᾶς ἀπαντήσης. Στεκόμαστε βουβοί κι ἀμίλητοι μπροστά Σου.
 Ἡ κάθε μιά καρδιά χωριστά, περιμένει ν’ ἀκούση τήν γλυκειά Σου φωνή...

Πηγή: Περιοδικό Αγία Λυδία, τεῦχος 416, Ὀκτώβριος 2007.

Από τα πιο όμορφα πράγματα στον κόσμο!


Ο πιο ωραίος δρόμος


Γνωστή στη Γαλλία ως "η πιο ωραία λεωφόρος του κόσμου", η λεωφόρος Σαμπς Ελιζέ στην καρδιά του Παρισιού είναι πράγματι ένας από τους πιο διάσημους, ακριβούς και όμορφους δρόμους του πλανήτη. Έχει στη μία της άκρη, την ιστορική Αψίδα του Θριάμβου και στα 2 χιλιόμετρά της, μπορεί να βρει κανείς καταστήματα των διασημότερων brands του κόσμου, καφετέριες κι όμορφα μικρά πάρκα. Ο δήμος του Παρισιού προσπαθεί να διατηρήσει με κάθε τρόπο τον μοναδικό της χαρακτήρα, απαγορεύοντας συχνά σε μεγάλες διεθνείς αλυσίδες να ανοίξουν καταστήματά τους στη Σαμπς Ελιζέ.

Διάβασα κάπου καί σκέφθηκα



Διάβασα κάπου:
Ζοῦσε κάποτε σέ μιά πόλι ἕνας ὡρολογᾶς, πού στή μέση τῆς βιτρίνας του, ἀνάμεσα στά μικρά καί μεγάλα ὡρολόγια, εἶχε κι’ ἕνα πού δέσποζε μέ τό μέγεθός του καί ἔδειχνε μέ ἀκρίβεια τήν ὥρα. 
Πολλοί περαστικοί πλησίαζαν καθημερινά τήν βιτρίνα τοῦ ὡρολογᾶ, νά δοῦν τήν σωστή ὥρα. Δέν παραξενευόταν ὁ ὡρολογᾶς, μᾶλλον καί καμάρωνε.
Κάποιος, ὅμως, ἀπ’ ὅλους αὐτούς τούς καθημερινούς περαστικούς, τοῦ ἔκανε ἐντύπωσι. Ἦταν ἕνας γεροντάκος κυρτός, πού περνοῦσε πάντα ἀκουμπισμένος στό μπαστούνι του. Περνοῦσε κάθε πρωΐ, καί σταματοῦσε μπροστά στό κατάστημα τοῦ ὡρολογᾶ. Φοροῦσε τά γυαλιά του, καί σκύβοντας στήν βιτρίνα, διώρθωνε τήν ὥρα σ’ ἕνα παλιό ὡρολόϊ τῆς τσέπης.
Αὐτό γινόταν κάθε μέρα, ὥσπου κάποτε ὁ ὡρολογᾶς τόν ρώτησε.
– Δέν μέ ξέρεις; τοῦ εἶπε ὁ γεροντάκος. Ἐγώ εἶμαι πού χτυπῶ τήν σφυρίχτρα τοῦ Δημαρχείου, κάθε μεσημέρι στίς 12.
– Τί  λές; εἶπε μέ ἔκπληξι ὁ ὡρολογᾶς. Καί ἐγώ κάθε μεσημέρι διορθώνω τό ρολόϊ μου μέ τήν σφυρίχτρα σου!...
Ἀποκάλυψις, ἀλήθεια, καί γιά τούς δυό! Ὁ ἕνας στηριζόταν στόν ἄλλο, καί ... ἴσως κανείς ἀπό τούς δυό νά μήν εἶχε τήν σωστή ὥρα.

Καί σκέφθηκα:
Μήπως αὐτό δέν συμβαίνει τίς πιό πολλές φορές καί σέ θέματα βασικά τῆς ζωῆς; Σέ θέματα πνευματικά; Μήπως δέν ὑπάρχουν πολλοί, πάρα πολλοί, σχεδόν οἱ περισσότεροι ἀπό μᾶς, πού σταθμίζουμε τήν συμπεριφορά μας, τήν σκέψι μας, τό ντύσιμό μας, τόν τρόπο ζωῆς μας, τόν τρόπο ἀγωγῆς τῶν παιδιῶν μας, τήν διασκέδασί μας, τήν ποιότητα τοῦ λεξιλογίου μας, ἀπό τούς ἄλλους, χωρίς νά ἐρευνοῦμε ἄν αὐτοί ἀκολουθοῦν τήν ἀλήθεια, τό σωστό, τό δέον, τό σωτήριο;
Καί εἶναι κρῖμα, ἐνῶ ὑπάρχει ἡ ἀντικειμενική ἀλήθεια, ἡ ἀνόθευτη, ἡ πηγαία, ἡ αὐθεντική, πού εἶναι τό θέλημα τοῦ Θεοῦ, ἐμεῖς νά συμβουλευόμαστε ἄλλες πηγές. Πηγές, πού ὑπάρχει κίνδυνος νά μᾶς ξεγελάσουν, νά μᾶς παραπλανήσουν, νά μᾶς ἀπατήσουν, νά μᾶς ἀποπροσανατολίσουν, νά μᾶς δηλητηριάσουν, νά μᾶς γελοιοποιήσουν.
Τό θέλημα τοῦ Θεοῦ μόνον χαρά φέρνει· μόνο καταξίωσι προσφέρει, μόνον εὐτυχία ἐγ­γυᾶται, μόνον ἁγιότητα ἐξασφαλίζει, μόνον οὐρανό χαρίζει. Ὁ λόγος τοῦ Θεοῦ ξεδιψᾶ, ἀναζωογονεῖ, θωρακίζει, ἰσορροπεῖ τόν ἄνθρωπο, τόν κατευθύνει σωστικά.
Θἆταν τραγικό στόν ἀπολογισμό μας νά διαπιστώσουμε μιά κενή ἀπό ἀρετές, καλωσύνη, ἀνθρωπιά καί πράξεις ἁγιασμοῦ, καρδιά.
Θἆταν τραγικό νά ποῦμε «πῆρα λάθος τήν ζωή. Ἔζησα γιά λάθος πράγματα»
Λοιπόν, ποιούς συμβουλευόμαστε γιά τήν πορεία μας; Ποιός ρυθμίζει  τό πρόγραμμά μας, τά βήματά μας καί τήν πορεία μας;
Μποροῦμε τώρα νά ποῦμε: «Κύριε, φῶς τοῖς τρίβοις μου ὁ Νόμος Σου καί Λύχνος τοῖς ποσί μου»;
Ὅμως, τώρα!

Πηγή: Περιοδικό Αγία Λυδία, τεῦχος 416, Ὀκτώβριος 2007.

Ἀρετή τοῦ κάποτε;



Μέ πόσο καμάρι ξεφυλλίζουμε, μελετοῦμε τήν Ἱστορία μας ἐμεῖς οἱ Ἕλληνες!
Μένουμε ἔκπληκτοι μπροστά σέ τόσες σέ ἀριθμό καί τόσες σέ μεγαλεῖο θυσίες τῶν σεβαστῶν μας προγόνων γιά τήν Πατρίδα μας.
Γιατί ἡ Πατρίδα γιά τόν Ἕλληνα, ὅπου γῆς, εἶναι μετά τόν Θεό καί τήν πίστι του, ὁ δεύτερος χτύπος τῆς καρδιᾶς του.
Μεγαλεῖο πού προκαλεῖ τήν λογική.
Μεγαλεῖο πού φέρνει στό προσκήνιο τῆς ζωῆς μας κάτι ἀπό τόν καλό μας ἑαυτό.
Μεγαλεῖο πού ἴσως καθρεπτίζει τήν δική μας μιζέρια καί μικροψυχία.
Μεγαλεῖο πού βάζει πολύ  ψηλά τούς στόχους μας, τήν δυνατότητα τοῦ ἀνθρώπου πού ἀγωνίζεται.
Ὅμως, αὐτό τό μεγαλεῖο πού τόσο μᾶς συγκινεῖ στήν ἱστορία μας, σίγουρα δέν εἶναι ἀρετή πού τήν συναντᾶμε μόνο στά πεδία τῶν μαχῶν. Τάχα καί ἡ ζωή μας δέν εἶναι μάχη, δέν εἶναι ἀγώνας, δέν εἶναι πόλεμος ἀνάμεσα στό καλό καί τό κακό, στό ποταπό καί τό ἅγιο;
Δέν εἶναι μεγαλεῖο, ὅταν συναντᾶς κακότητα καί σύ προσφέρης συγχωρητικότητα; 
Δέν εἶναι μεγαλεῖο νά συναντᾶς εἰρωνεία καί σύ νά προσφέρης ἐξυπηρετήσεις;
Δέν εἶναι μεγαλεῖο νά συναντᾶς νεῦρα πολλῶν μποφώρ καί σύ νά εἶσαι κυματοθραύστης μέ τήν ψυχραιμία; 
Νά συναντᾶς γκρίνια καί ξεπερνώντας την, νά φέρνης στό περιβάλλον σου γαλάζιους οὐρανούς μέ τό χαμόγελο;
Νά συναντᾶς φθόνο κακεντρεχῆ καί σύ νά  ἐπιστρατεύης τήν ἐφευρετική σου ἀγάπη καί νά τήν δίνης;
Πόσες εὐκαιρίες μᾶς δίνει ἡ ζωή καθημερινά! Καί τό σπουδαῖο εἶναι, πώς τό μεγαλεῖο πού βιώνουμε δέν ἐξυψώνει μόνον ἐμᾶς, ἔτσι πού νά ἐπιβεβαιώνουμε τήν ἰδιότητά μας, τοῦ ἀνθρώπου, ἀλλά ἐπηρεάζει καί τούς γύρω μας, τούς δικούς μας, τούς φίλους μας, τούς γνωστούς μας, τούς συναδέλφους μας.
Ἔχει γραφῆ πώς καί ὁ ἥλιος καί ἡ παγωνιά ἐπηρεάζουν τό λουλούδι.
Ἡ δική μας μεγαλωσύνη ἐπιδρᾶ θετικά, ἐπηρεάζει, δίνει μηνύματα ζωῆς, ἀναγεννᾶ, προβληματίζει, ἀνυψώνει, εὐεργετεῖ. Καί μάλιστα σιωπηλά, ἀλλά δυναμικά, ἔτσι ὅπως εἶναι τό παράδειγμα.
Ἡ μεγαλωσύνη δέν εἶναι ἀρετή τοῦ κάποτε. Δέν εἶναι ἀρετή πού ἀναδύεται μόνο στά πεδία τῶν μαχῶν, ἀλλά τέτοιοι ἡρωϊσμοί πού κάνουν τήν ὑπέρβασί τους ἀπό τόν κακό μας ἑαυτό καί ὀμορφαίνουν τήν καθημερινότητα καί τῆς δίνουν τό χρῶμα τοῦ οὐρανοῦ καί τήν εὐωδία τοῦ Παραδείσου ἀναδεικνύονται καί στόν στίβο τῆς ζωῆς.
Ἡ μεγαλωσύνη δέν εἶναι ἐποχική ἀρετή. Εἶναι ἀρετή τοῦ κάθε «τώρα», τοῦ κάθε «σήμερα».
Γιατί ἡ μεγαλωσύνη εἶναι ὑπόθεσις καρδιᾶς καί μάλιστα, καρδιᾶς τῆς ὁποίας ἔνοικος εἶναι ὁ Θεός τῆς ἀγάπης πού πυρακτώνει, καίει τόν ἀτομισμό μας καί αὐξάνει τήν σπίθα τῆς ἀγάπης.
Γιά νά θυμηθοῦμε καί τόν μεγάλο μας ποιητή, πού λέει πώς 
«ἡ μεγαλωσύνη δέν μετριέται μέ τό στρέμμα·
μέ τῆς καρδιᾶς τό πύρωμα μετριέται......»

Πηγή: Περιοδικό Αγία Λυδία, τεῦχος 416, Ὀκτώβριος 2007.

Η μάχη στα Γαυγάμηλα




Η μάχη αυτή υπήρξε η επιφανέστερη νίκη του Μεγάλου Αλεκάνδρου καί έκρινε οριστικά την τύχη της περσικής αυτοκρατορίας.
Διαβαίνοντας τον Tίγρητα ποταμό και σε απόσταση 12 χιλιομέτρων από τα Γαυγάμηλα ο Μέγας Αλέξανδρος αφού εστρατοπεύδευσε, συνεκάλεσε πολεμικό συμβούλιο.
Δέν άργησε η στιγμή κατά την οποία στον Αλέξανδρο εδραιώθηκε η πεποίθηση για τη νίκη, παρά τη συντριπτική, αριθμητικώς, υπεροχή του εχθρού και εφαρμόζοντας, όπως συνήθιζε, ένα ασύλληπτο για άλλους πολεμάρχους στρατηγικό σχέδιο διατάσσει την επίθεση.
Η μάχη κατέληξε σε συντριβή της μεγάλης στρατιάς του Δαρείου.
Οι απώλειές της ήταν βαρύτατες, ιδίως κατά την καταδίωξη. Την έκταση των απωλειών του Δαρείου εκφράζουν οι αριθμοί που παρέχουν γι’ αυτές οι αρχαίες πηγές, αν και πρέπει να θεωρηθούν γενικά υπερβολικοί. Ο Αρριανός γράφει ότι οι νεκροί «ελέγοντο», περίπου, 300.000 και οι αιχμάλωτοι πολύ περισσότεροι. Ο Διόδωρος αναφέρει 90.000 νεκρούς, ο Κούρτιος 40.000 και ο πάπυρος 1798 της Οξυρύγχου 53.000.
Οι αντίστοιχοι αριθμοί για τις απώλειες του στρατού του Αλεξάνδρου είναι: νεκροί 100 κατά τον Αρριανό, 500 κατά το Διόδωρο, λιγότεροι από 300 κατά τον Κούρτιο, 1.000 πεζοί και 200 ιππείς κατά τον πάπυρο 1798 της Οξυρύγχου. Ο Διόδωρος προσθέτει«τραυματίαι δ’ εγένοντο παμπληθείς». Ο Αρριανός αναφέρει επιπλέον ότι ξεπέρασαν τη χιλιάδα οι απώλειες σε ίππους από τα τραύματα και την ταλαιπωρία κατά την καταδίωξη.
Η νίκη του Αλεξάνδρου εναντίον στρατού ισχυρότατου, που διέθετε πολλές επίλεκτες μονάδες και, προπαντός, υπερέβαινε το δικό του στρατό σε συνολική αριθμητική δύναμη περισσότερο από 2 έως 20 φορές, σύμφωνα με τις πηγές, ήταν μεγάλο κατόρθωμα, κυρίως γιατί πραγματοποιήθηκε σε ανοικτή πεδιάδα, όπου η αριθμητική υπεροχή αποτελεί αποφασιστικό στοιχείο για την επίτευξη της νίκης.
Οι κυριότεροι παράγοντες που οδήγησαν στη νίκη του Αλεξάνδρου ήταν η ποιοτική υπεροχή του στρατού του σε όλα τα επίπεδα, το εξαίρετο σχέδιο μάχης και αριστοτεχνική διεύθυνση της  μάχης από τον ίδιο.

Καλύτερη ηλεκτρονική κάρτα στην Ευρώπη το 2010!


περιμένετε λίγο και μετά κάνετε κλικ επάνω στο πινέλο.

Αν κανείς αγαπά το Θεό...


Όσιος Θεόφιλος ο Ομολογητής


«Ἐναντίον μου σὴ τελευτὴ τιμία»,
Λέγει Θεὸς σοὶ τῷ φίλῳ Θεοφίλῳ.


Ἀπολυτίκιον
Φερωνύμως τὴν κλῆσίν σου ἀληθεύουσαν, τοῖς σοῖς ἔργοις εἰργάσω Πάτερ Θεόφιλε· τοῦ Θεοῦ γὰρ ἀληθὴς φίλος γεγένησαι, ὁμολογίᾳ θαυμαστῇ καὶ ζωῇ ἀγγελικῇ, ἐκλάμψας ἐνθέῳ πόθῳ. Καὶ νῦν ἀπαύστως δυσώπει, ἐλεηθῆναι τὰς ψυχὰς ἡμῶν.


Κοντάκιον    
Ἐν ἀσκήσει πρότερον, εὐαρεστήσας Κυρίῳ, ἐν ἀθλήσει ὕστερον, αὐτόν ἐδόξασας Πάτερ· τούτου γάρ, τήν παναγίαν τιμῶν Εἰκόνα, ἤσχυνας, Εἰκονομάχων ἄθεον δόγμα· διά τοῦτο σέ τιμῶμεν, ὡς Θεοῦ φίλον θεῖε Θεόφιλε.





Ο Όσιος Θεόφιλος έζησε στα χρόνια που αυτοκράτορας ήταν ο Λέων ο Ίσαυρος, ο εικονομάχος. Ο όσιος, περιερχόμενος την Κωνσταντινούπολη, θέρμαινε την καρτεροψυχία των ορθοδόξων, και ήλεγχε την πλάνη των διωκτών των εικόνων. Η αρετή και η δύναμη του λόγου του, ανέδειξαν τον Θεόφιλο ένα από τους ισχυρότερους προμάχους της ευσέβειας. Κατόπιν τον φυλάκισαν και στη συνέχεια τον εξόρισαν. Έτσι, εκεί στην εξορία τελείωσε τη ζωή του, χωρίς να δεχτεί την πρόσκαιρη ελευθερία αντί προδοσίας της αλήθειας και απωλείας της αιωνίου ζωής.

Η αγάπη μας κάνει θεούς!


Να γίνεσθε λοιπόν σπλαχνικοί προς τον πλησίον και συμπονετικοί στις δυστυχίες του και τις ανάγκες του,
όπως και ο ουράνιος πατέρας σας είναι εύσπλαχνος και ελεήμων προς όλους.


Κυριακή Β΄ Λουκά



Ευαγγέλιο Κυριακής: Λουκ. στ΄ 31-36
Εἶπεν ὁ Κύριος· 31 καθὼς θέλετε ἵνα ποιῶσιν ὑμῖν οἱ ἄνθρωποι, καὶ ὑμεῖς ποιεῖτε αὐτοῖς ὁμοίως. 32 καὶ εἰ ἀγαπᾶτε τοὺς ἀγαπῶντας ὑμᾶς, ποία ὑμῖν χάρις ἐστί; καὶ γὰρ οἱ ἁμαρτωλοὶ τοὺς ἀγαπῶντας αὐτοὺς ἀγαπῶσι. 33 καὶ ἐὰν ἀγαθοποιῆτε τοὺς ἀγαθοποιοῦντας ὑμᾶς, ποία ὑμῖν χάρις ἐστί; καὶ γὰρ οἱ ἁμαρτωλοὶ τὸ αὐτὸ ποιοῦσι. 34 καὶ ἐὰν δανείζητε παρ᾿ ὧν ἐλπίζετε ἀπολαβεῖν, ποία ὑμῖν χάρις ἐστί; καὶ γὰρ ἁμαρτωλοὶ ἁμαρτωλοῖς δανείζουσιν ἵνα ἀπολάβωσι τὰ ἴσα. 35 πλὴν ἀγαπᾶτε τοὺς ἐχθροὺς ὑμῶν καὶ ἀγαθοποιεῖτε καὶ δανείζετε μηδὲν ἀπελπίζοντες, καὶ ἔσται ὁ μισθὸς ὑμῶν πολύς, καὶ ἔσεσθε υἱοὶ ὑψίστου, ὅτι αὐτὸς χρηστός ἐστιν ἐπὶ τοὺς ἀχαρίστους καὶ πονηρούς. 36 Γίνεσθε οὖν οἰκτίρμονες, καθὼς καὶ ὁ πατὴρ ὑμῶν οἰκτίρμων ἐστί.

Αγάπη προς τους εχθρούς

Ο Κύριος στο όρος της Γαλιλαίας παραδίδει στους μαθητές του τον τέλειο νόμο της Καινής Διαθήκης με την «επί του όρους ομιλία» του. Και συγκεφαλαιώνει μέσα σε λίγες λέξεις το πνεύμα του νέου νόμου του λέγοντας: Όπως θέλετε να σας συμπεριφέρονται οι άνθρωποι, έτσι να τους συμπεριφέρεσθε κι εσείς. Και εξηγεί την τόσο περιεκτική αυτή εντολή του. Εάν αγαπάτε μόνον εκείνους που σας αγαπούν, ποια αμοιβή σας ανήκει από τον Θεό; Καμία. Διότι και οι αμαρτωλοί το ίδιο κάνουν. Και εάν κάνετε το καλό σ’ εκείνους πού σας ευεργετούν, ποια ανταμοιβή μπορεί να έχετε από τον Θεό; Καμία. Διότι και οι αμαρτωλοί έτσι ενεργούν. Και εάν δανείζετε σ’ εκείνους από τους οποίους ελπίζετε να πάρετε πίσω τα δανεικά, ποια ανταπόδοση από τον Θεό σας ανήκει; Καμία. Διότι και οι αμαρτωλοί δανείζουν σε άλλους αμαρτωλούς για να πάρουν πίσω ολόκληρο το ποσό που δάνεισαν ή και σε καιρό ανάγκης να πάρουν κι αυτοί ίσα δάνεια. Εσείς όμως να αγαπάτε τους εχθρούς σας και να τους ευεργετείτε και να τους δανείζετε, χωρίς να περιμένετε καμία ανταπόδοση από αυτούς.
Στο τμήμα αυτό της «επί του όρους ομιλίας» του ο Κύριος κάνει μία σύγκριση ανάμεσα στην ψεύτικη αγάπη του κόσμου και στην πραγματική αγάπη που πρέπει να έχουν οι μαθητές του. Και ζητά την ανιδιοτελή αγάπη, και όχι την ψεύτικη συμφεροντολογική αγάπη του κόσμου, η οποία δεν έχει πνευματική αξία. Διότι ποια αξία έχει να κάνεις το καλό επειδή περιμένεις ανταπόδοση; Η αγάπη αξίζει µόνο όταν την κάνεις για τον Θεό, χωρίς να υπολογίζεις ποιος είναι ο αποδέκτης της αγάπης σου. Η αγάπη που ζητά ο Χριστός πρέπει να αγκαλιάζει όλους τους ανθρώπους, ακόμη και τους δύστροπους, τους άδικους, τους εχθρούς.
Βέβαια µία τέτοια αγάπη προς τους εχθρούς µας φαίνεται δύσκολη ή και ακατόρθωτη. Πώς να αγαπήσουμε και να ευεργετούμε κι αυτούς ακόμη που µας πληγώνουν, µας αδικούν, µας βρίζουν, µας πολεμούν;
Όμως αυτό είναι το μέτρο της αληθινής αγάπης, το μέτρο της τελειότητας. Σ’ αυτήν την υψηλή κορυφή της αγιότητας μας καλεί ο Κύριος. Και δεν είναι αυτό εξωπραγματικό. Τέτοια αγάπη έδειξαν άγιοι και πιστοί της Εκκλησίας μας. Η αγάπη τους αυτή ήταν που εντυπωσίασε τον κόσμο και άλλαξε τον κόσμο· ήταν η σφραγίδα της γνησιότητάς τους. Τέτοια αγάπη μας έδειξε ο Κύριος, ο Οποίος σταυρώθηκε για μας που ήμασταν αποστάτες και εχθροί του και από το σταυρό του συγχώρησε τους σταυρωτές του.
Βέβαια η αγάπη προς τους εχθρούς δεν είναι ανθρώπινο κατόρθωμα. Είναι δώρο Θεού και μόνο με τη δική του Χάρη αποκτάται. Είναι μια κατάσταση υπερκόσμια, άγια, ανώτερη και αληθινή. Αν θέλουμε λοιπόν κι εμείς να την αποκτήσουμε, θα πρέπει να το ζητάμε αυτό καθημερινά από τον Θεό και εμείς ταυτόχρονα να αγωνιζόμαστε να γίνουμε άνθρωποι της αγάπης.

Όμοιοι με τον Θεό

Εάν έχετε μια τέτοια αγάπη, λέει ο Κύριος, θα είναι μεγάλη η αμοιβή σας από τον Θεό. Θα γίνετε στη Βασιλεία των ουρανών παιδιά του υψίστου Θεού, με τον Οποίο θα μοιάζετε πνευματικώς. Διότι κι Αυτός είναι ευεργετικός στους ανθρώπους, οι οποίοι είναι πονηροί και δείχνουν αχαριστία στις τόσες ευεργεσίες του. Να γίνεσθε λοιπόν σπλαχνικοί προς τον πλησίον και συμπονετικοί στις δυστυχίες του και τις ανάγκες του, όπως και ο ουράνιος πατέρας σας είναι εύσπλαχνος και ελεήμων προς όλους.
Στο ιερό κείμενο ο Κύριος μας λέει ποια είναι η αμοιβή και η δωρεά αυτών που θα δείχνουν μια τέτοια αγάπη και ευσπλαχνία προς όλους τους συνανθρώπους τους. Σε άλλους Μακαρισμούς ο Κύριος υπόσχεται τη Βασιλεία του, την κληρονομία της γης και του ουρανού, τα ουράνια αγαθά του. Εδώ όμως ο Κύριος δίνει τη μεγαλύτερη δωρεά. Όποιος μπορεί να αγαπά τους εχθρούς του και να τους ευεργετεί, θα αποκτήσει τη μεγαλύτερη χάρη, θα φθάσει στο σημείο που μπορεί να ζήσει ο άνθρωπος. Ποιο είναι αυτό; Με την αγάπη αυτή ο άνθρωπος θα γίνει κατά χάριν θεός, υιός του υψίστου Θεού. Θα αποκτήσει τα θεϊκά χαρακτηριστικά. Και εξηγούν οι Πατέρες της Εκκλησίας μας: Καμία άλλη αρετή δεν μας κάνει τόσο όμοιους με τον Θεό όσο η αγάπη και η συμπάθεια και η ευσπλαχνία προς τους εχθρούς μας, προς τους πονηρούς και αχάριστους ανθρώπους. Αυτή η αγάπη μάς προσδίδει τα χαρακτηριστικά του Θεού. Μας κάνει κατά χάριν θεούς. Μπορούμε να το εννοήσουμε αυτό; Θα γίνουμε κάποια μέρα όμοιοι με τον Θεό. Βέβαια όμοιοι στην ουσία του Θεού δεν μπορούμε να γίνουμε. Θα γίνουμε όμως όμοιοι κατά χάριν στα θεϊκά του ιδιώματα. Θα μας πλουτίσει ο Θεός με τα δικά του χαρακτηριστικά. Τι μεγαλύτερο μπορούμε να ποθήσουμε άραγε; Τι αγιότερο, τι υψηλότερο; Ας μάθουμε λοιπόν να αγαπάμε, και η αγάπη αυτή θα μας αγιάσει, θα μας σώσει και θα μας δοξάσει.
Πηγή: www.xfd.gr