Λένε πώς τό μαργαριτάρι, μόλις τό βγάλουν ἀπό τό νερό εὔκολα παίρνει ὁποιοδήποτε σχῆμα...



Δέν παύω νά σᾶς παρακαλῶ καί νά σᾶς ἱκετεύω καί νά ἐπιμένω στίς παρακλήσεις μου, ὥστε πρίν ἀπό ὅλα τά ἄλλα νά δίνετε πρῶτα σωστή ἀνατροφή στά παιδιά.
Ἄν τα καλά διδάγματα ἐντυπωθοῦν στήν ψυχή ἐνῶ ἀκόμη εἶναι ἁπαλή, δέν θά μπορέσει κανένας νά τά ἐξαλείψει, ὅταν θά γίνει σκληρή σάν τή σφραγίδα, ὅπως ἀκριβῶς συμβαίνει καί μέ τό κερί.
Λένε πώς τά μαργαριτάρια, μόλις τά βγάλουν ἀπό τό νερό εἶναι σάν νερό. Ἄν λοιπόν εἶναι ἔμπειρος αὐτός πού τά βγάζει, τοποθετώντας τή σταγόνα ἐκείνη ἐπάνω στήν παλάμη τοῦ χεριοῦ του καί κινώντας τό χέρι του πρός ὅλες τίς κατευθύνσεις καί μέ τρόπο πολύ προσεκτικό τορνεύει αὐτήν και τήν κάμνει πάρα πολύ στρόγγυλη. Ὅταν ὅμως στερεοποιηθεῖ, δέν μπορεῖ τότε νά τήν δώσει τό σχῆμα πού θέλει. Γιατί τό ἁπαλό εἶναι κατάλληλο γιά κάθε σχῆμα, ἐπειδή δέν ἔχει ἀκόμη στερεοποιημένη τήν κατάστασή του, καί γι’ αὐτό εὔκολα παίρνει ὁποιοδήποτε σχῆμα· τό σκληρό ὅμως, ἐπειδή ἔχει ἀποκτήσει τή σκληρότητα σάν κάποια μόνιμη κατάσταση, δέν εἶναι εὔκολο ν’ ἀλλάξει αὐτή καί νά πάρει ἄλλο σχῆμα.
Ὁ καθένας λοιπόν ἀπό σᾶς, πατέρας ἤ μητέρα, ὅπως ἀκριβῶς βλέπομε τούς ζωγράφους νά ἐπεξεργάζονται μέ μεγάλη προσοχή καί ἀκρίβεια τίς εἰκόνες καί τά ἀγάλματα, ἔτσι ἄς φροντίζετε καί σεῖς γιά τά θαυμαστά αὐτά ἀγάλματα. Οἱ ζωγράφοι δηλαδή ἀφοῦ τοποθετήσουν μπροστά τους τόν πίνακα καθημερινά προσθέτουν τό χρῶμα πού χρειάζεται. Οἱ γλύπτες πάλι τό ἴδιο κάμνουν καί αὐτοί ἐπάνω στούς λίθους· ἀφαιροῦν ὅ,τι εἶναι περιττό καί προσθέτουν ὅ,τι λείπει. Ἔτσι λοιπόν καί σεῖς· σάν ἀκριβῶς κάποιοι κατασκευαστές ἀγαλμάτων, σ’ αὐτό νά ἔχετε συγκεντρωμένη ὅλη τή φροντίδα σας, κατασκευάζοντας τά θαυμαστά ἀγάλματα γιά τό Θεό· νά ἀφαιρεῖτε τό περιττό καί νά προσθέτετε ἐκεῖνο πού λείπει· καί καθημερινά νά ἐξετάζετε καί νά βλέπετε ποιό πλεονέκτημα ἔχουν φυσικό, ὥστε νά τό αὐξάνετε καί ποιό ἐλάττωμά τους εἶναι φυσικό, ὥστε νά τό ἐξαλείφετε.

Πηγή: Ἁγ. Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου, Περί Κενοδοξίας καί πῶς πρέπει ν’ ἀνατρέφουν οἱ γονεῖς τά τέκνα, ΕΠΕ, τομ.  89.