ΛΟΓΟΣ ΕΙΣ ΤΑ ΑΓΙΑ ΘΕΟΦΑΝΕΙΑ


 Το ν γίοις πατρός μν Πρόκλου Πατριάρχου Κων/λεως 


ν ορδάν βαπτιζομένου Σου Κύριε,
τς Τριάδος φανερώθη προσκύνησις·

το γάρ γεννήτορος φωνή προσεμαρτύρει Σοι,
γαπητόν Σε Υόν νομάζουσα·
καί τό Πνεμα ν εδει περιστερς 
βεβαίου το λόγου τό σφαλές.
πιφανείς Χριστέ Θεός,
καί τόν κόσμον φωτίσας, δόξα Σοι.


Φάνηκε Χριστός στόν κόσμο καί τόν χαρο κόσμο στόλισε μ᾿ πέραντη εφροσύνη. Σήκωσε πάνω Του τήν μαρτία το κόσμου, καί καταπάτησε γιά πάντα τόν χθρό το κόσμου. γίασε τίς πηγές τν δάτων καί φώτισε τίς ψυχές τν νθρώπων. Θαύματα ναμείχθηκαν μέ μεγαλύτερα θαύματα.
Σήμερα, πό τή χαρά πού φερε Σωτήρας μας Χριστός, χωρίστηκαν γ καί θάλασσα καί π᾿ κρη ς κρη γέμισε κόσμος εφροσύνη. σημερινή γιορτή ποκαλύπτει μεγαλύτερα θαύματα πό κείνη τς Χριστουγεννιάτικης νυχτις. 
Γιατί κείνη τήν νύχτα πού μς πέρασε χαιρότανε μονάχα γ, καθώς βάσταζε πάνω της στήν γκαλιά τς φάτνης τόν Παντοκράτορα Θεό. Σήμερα μως, πού γιορτάζουμε τά Θεοφάνεια, εφραίνεται μαζί της καί θάλασσα. Καί εφραίνεται γιατί διά μέσου το ορδάνη λαμβάνει μέρος καί ατή στήν ελογία το γιασμο
Στή γιορτή τς θείας Γέννησης Θεός φάνηκε βρέφος μικρό, νιογέννητο, δείχνοντας τσι τή δική μας νηπιότητα. Σήμερα μως τόν βλέπουμε τέλειο νθρωπο, τέλειο Υἱό, πό τέλειο Πατέρα γεννημένον. κε φανέρωσε τό θεο βρέφος τό στέρι πού νέτειλε πό τήν νατολή, καί δ μολογε γι᾿ Ατόν πό τόν ορανό Θεός Πατέρας, πό Τόν ποον γεννήθηκε πρό τν αώνων. 
κε Το πρόσφεραν -σάν σέ βασιλιά- δρα ο Μάγοι, πού πεζοπόρησαν πό τήν νατολή. δ γγελοι πό τόν ορανό φερμένοι Το πρόσφεραν τή διακονία πού πρέπει μόνο σέ Θεό. κε τυλίχτηκε μέσα στά σπάργανα καί δ λύνει μέ τό βάπτισμα τίς σειρές τν παραπτωμάτων καί τά δεσμά τς μαρτίας μας. κε βασιλιάς τν ορανν ντύθηκε σάν βασιλική λουργίδα τόν κόσμο, δ πηγή τς ζως ντύνεται λόγυρα τά ποταμίσια κύματα. 
λτε λοιπόν νά δετε παράδοξα θαύματα. λιος τς δικαιοσύνης λούζεται στο ορδάνη τά νερά. φωτιά βου τάει καί σμίγει μέ τά νερά. Καί Θεός ἀπ’ νθρωπο γιάζεται.
Σήμερα λόκληρη κτίση βροντοφωνάζει καί νυμνε
«Ελογημένος ρχόμενος ν νόματι Κυρίου!». Σύ πού ρχεσαι διά τς Προνοίας Σου μέσα π᾿ λα τά κτίσματά Σου. Σύ πού συντηρες τό ψος το στερεώματος καί ντεχνα δηγες σάν μερο λογο μέ χαλινάρι τήν τροχιά το λιου. Σύ πού βάζεις σέ τάξη χωρίς διόλου ν᾿ νακατεύονται τά πλήθη τν στέρων καί μς κερνς πλούσια γέρα γιά νά ναπνέουμε σταμάτητα ζωή
Σύ πού ζεσταίνεις καί ζωογονες τή μάννα γ στε νά μς χαρίζει τούς καρπούς της λοχρονίς. Σύ πού δαμάζεις καί σταματς τήν πολυκύμαντη θάλασσα ζώνοντάς την λοτρόγυρα μ᾿ να μικρούτσικο χαλινάρι πό μμοχάλικο. Σύ πού σπρώχνεις τά νερά πό τς γς τά σπλάχνα καί φτιάχνεις τίς πηγές. Σύ πού καθοδηγες τίς ποταμίσιες χθες νά πορεύονται χωρίς χαμό καί περιπλάνηση ς τή θάλασσα.   
Τοτα λα τά θαυμάσια ναλογιζόμαστε καί πό τά κατάβαθά μας βγαίνει κραυγή: «Ελογημένος ρχόμενος ν νόματι Κυρίου».
Πές μας λοιπόν, Ποιός εν᾿ Ατός, μακάριε Δαυΐδ; 
Κύριος καί Θεός μας πού μς φανερώθηκε μ᾿ νθρώπινη μορφή.
λλά δέν τό λέει ατό μόνον προφήτης Δαυΐδ. Τό λέει καί πόστολος Παλος πού συμφωνε μαζί του καί διδάσκει: «Μς φανερώθηκε Χάρη το Θεο πού σώζει κάθε νθρωπο καί μς διδάσκει λους μας». χι μερικούς λλά λους μας. Σ᾿ λους, ουδαίους καί λληνες χαρίζει μέ τό βάπτισμα τή σωτηρία καί ποδείχνει τό σωτήριο ατό λουτρό σάν εεργέτημα δοσμένο δωρεάν σέ κάθε νθρώπινη ψυχή πού τό ζητάει. 

λτε νά δετε πρωτόγνωρο κατακλυσμό, πολύ μεγαλύτερον καί δυνατότερον π᾿ κενον πού γίνηκε τήν ποχή το Νε. κε τό νερό πνιξε τούς νθρώπους καί δ τό νερό το βαπτίσματος, κείνους πού εχαν πεθάνει πνευματικά ξαναζωντάνεψε, μέ τή δύναμη το Θεο πού σήμερα βαπτίστηκε. 
κε Νε φτιαξε κιβωτό στέρεα πό ξύλα καί δ Χριστός νοητός Νε, προσέλαβε πό τήν φθορο παρθένο Μαρία τήν κιβωτό το σώματος. κε Νε λοιψε τήν κιβωτό ξωτερικά μέ σφαλτο πίσσα. δ Χριστός δυνάμωσε καί περιφρούρησε τήν κιβωτό το σώματος μέ τό χρσμα τς πίστεως. κε περιστερά πού βάσταζε κλαδί λις προμήνυσε τήν εωδία το Δεσπότου Χριστο. δ τό Πνεμα τό γιον μέ τή μορφή λόασπρης περιστερς παρουσιάστη κε καί σ᾿ λους φανέρωσε τόν λεήμονα Κύριο.
λλά μέ κατα πλήττει περβολική ταπείνωση το Κυρίου. Γιατί δέν ρκέστηκε, Ατός γεννημένος τέλειος Υἱός πό τέλειο Πατέρα, νά γεννηθε καί πί γς τέλειο βρέφος πό τά σπλάχνα μις γυναίκας. Δέν ρκέστηκε κενος πού εναι σύνθρονος μέ τόν Θεό Πατέρα νά λάβει τή μορφή το δούλου λλά καί σάν τόν τελευταο μαρτωλό προσέρχεται νά βαπτισθε.
λλά ς μή γίνει κοινή γιά λους τούς νθρώπους εεργεσία σκάνδαλο γι᾿ ατούς πού τούτη τήν ρα μέ κονε. Γιατί βαπτίζεται Δεσπότης πάντων Χριστός χι γιατί χει νάγκη πό ψυχικό καθαρισμό, λλά γιά νά οκονομήσει μέ δυό τρόπους τό συμφέρον τν ψυχν μας, στε καί μέ τό νερό νά μς δωρίσει τήν γιαστική χάρη καί νά προτρέψει τόν καθένα μας νά βαπτιστε.
Καθώς μς λέει ερός Εαγγελιστής, ρθε ησος πό τή Γαλιλαία στόν ορδάνη που βρισκόταν ωάννης γιά νά βαπτιστε π’ ατόν.  Τό τί συνέβηκε τότε δερφοί μου δέν μπορε νά τό χωρέσει νος νθρώπινος. Γιατί ξεπερννε κάθε θέαμα καί κουσμα σα συνέβηκαν κε. Τρέμει νος. Χάνεται λαλιά μή τολμώντας νά ξιστορήσει τά νέκφραστα. Γι’ ατό λοιπόν καί ταν εδε ωάννης τόν Δεσπότη μας Χριστό νά τόν πλησιάζει, μέ πολύ καρδιοχτύπι, πέφτοντας καί γκαλιάζοντας τά πόδια Του το επε παρακλητικά:
Γιατί βιάζει μένα τόν δύνατο νθρωπο Παντοδύναμος Θεός μου νά κάνω κάτι πού ξεπερνάει τίς δυνάμεις μου; Δέν εμαι γώ σέ θέση νά πιχειρήσω κάτι τέτοιο. Πς νά τολμήσω νά Σέ βαπτίσω; Πότε συνέβηκε νά καθαριστε φωτιά πό τό ξερό χορτάρι; 
Πότε πλυνε λάσπη τήν πηγή; Πς νά βαπτίσω σένα τόν Κριτή τς οκουμένης γώ πεύθυνος γιά τόσες μαρτίες; Πς νά Σέ βαπτίσω Δέσποτά μου; Δέν βλέπω μαρτία πάνω Σου. Δέν χεις πέσει θμα τς κατάρας το προπάτορα δάμ. Δέν χεις καθόλου λερωθε πό τήν μαρτία. Γιατί ν καί κλινες ορανούς καί κατέβηκες, τίποτα πό τά θελήματα το Θεο Πατέρα δέν παρέβηκες. 
Τί κάνεις Δέσποτά μου;  
Γιατί μ᾿ ναγκάζεις νά κάνω κάτι πού ξεπερνάει τίς δυνάμεις μου; Ποτέ καί τίποτα δέν τόλμησα νά κάνω π᾿ λα σα παροργίζουν τήν γαθωσύνη Σου. 
Σάν δολος πιστός γεμάτος γάπη καί σεβασμό γιά τόν φέντη του πρότρεξα καί μήνυσα στόν κόσμο τήν παρουσία Σου. ν βρισκόμουνα κόμη μέσ᾿ τήν κοιλιά τς μάννας μου, δανείστηκα τή γλώσσα της καί Θεό το κόσμου Σέ κήρυξα. λους τούς προετοίμασα νά Σέ δεχθον, νά Σ᾿ παντήσουν.  
Πές μου λοιπόν Κύριέ μου, πς θ᾿ νεχθε νά δε λιος τόν Παντοκράτορα Θεό τσι νά ξευτελίζεται πό τήν τόλμη νός δούλου Του καί δέν θά ρίξει καυτερές φωτοβολίδες νά μέ κατακάψει, πως κανε κείνους τούς καιρούς τούς σωτους Σοδομίτες; Πς θά ντέξει γ νά δε κενον πού γιάζει τούς γγέλους, πέριττα νά βαπτίζεται πό χέρι νθρώπου μαρτωλο καί δέν θ᾿ νοίξει τά σπλάχνα της γιά νά μέ καταπιε, πως κανε τόν βειρών καί τόν Δαθάν; 
Πς νά βαπτίσω Δέσποτά μου σένα πού δέν μολύνθηκες πό τής φυσικς γέννησης τό λέρωμα; «ξ σπόρου γαστρός, σπορος προλθε καρπός». Πς λοιπόν γώ χιλιολερωμένος πό τήν μαρτία νθρωπος νά γνίσω τόν Θεό; Θεό ναμάρτητο;
γώ χω νάγκη νά βαπτιστ πό Σένα καί Σύ ρχεσαι σέ μένα; Μ᾿ στειλες νά βαπτίζω, Κύριέ μου, καί δέν παράκουσα τήν ντολή Σου. Πρότρεπα λους πρός τό βάπτι σμα καί τούς λεγα: «μολογστε νώπιον το Κυρίου τίς μαρτίες σας, γιατί Ατός εναι μόνος γαθός. Ατός πού ρχεται πίσω μου δέν εναι βλοσυρός καί αστηρός. Εναι γαθός καί Υἱός Πατέρα γαθο. Δέν φέρεται γιά λίγο μονάχα μ᾿ γαθωσύνη καί στερα λλάζει διάθεση γιά τόν μαρτωλό νθρωπο, λλά τό λεός Του μένει ες τόν αἰώνα. Καί πειδή τό λεός Του εναι μέτρητο γι᾿ ατό καί ο οράνιες δυνάμεις νυμνώντας Το λεγαν: 
«Ελογημένος Σύ πού ρχεσαι στ’  νομα το Κυρίου». Κύριος καί Θεός μας μς φανερώθηκε. Μς φανερώθηκε λιος τς δικαιοσύνης καί διέλυσε τό σκοτάδι τς γνοιας πού μς περιέλουζε. Μς φανερώθηκε οράνιος τσοπάνης καί διωξε πό τό κοπάδι τν παιδιν Του τούς λύκους το  διαβόλου. Μς φανερώθηκε Μονογενής Υἱός το Πατρός καί χάρισε μέ τό βάπτισμα τήν υοθεσία στούς πιστούς. Μς φανερώθηκε ζωή λόκληρου το κόσμου καί μέ τό θάνατό Του θανάτωσε τόν θάνατο ς θάνατος καί ξίωσε νά ζήσουν ζωή θάνατη, κενοι πού εχαν πέσει στή φθορά καί στό θάνατο. 
λλά ν γίνονταν λα ατά, Θεός Πατέρας γαλλώμενος μέ τήν περβολική ταπείνωση το Υο, νοίγει διάπλα τα τίς πύλες το ορανο καί μέ βροντερή φωνή ξεχειλισμένη πό ασθήματα πού πλημμυρίζουνε μιά πατρική καρδιά, νακράζει: «Ατός εναι Υἱός μου γαπητός». 
Καί γιά νά μήν μπερδευτε νος σων κούγανε λα τοτα -ν εναι δηλαδή Υἱός Βαπτιστής Χριστός- ρχεται τό γιον Πνεμα, σάν σπρο περιστέρι καί δείχνει κενον πού βαπτιζόταν καί πού Θεός Πατέρας τόν μαρτυροσε στούς νθρώπους σάν μονογενή Υἱό Του. 
Σ᾿ Ατόν πρέπει δόξα, τό κράτος, τιμή καί προσκύνηση σήμερα καί πάντοτε καί ες τούς αἰώνας τν αἰώνων. μήν